Vše o mýtném v ČR: Myto.cz vám poradí
Co je to mýtné
Mýtné v České republice je poplatek za užívání vybraných úseků dálnic a silnic pro motorová vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny a pro autobusy s více než 9 místy k sezení včetně místa řidiče. Systém elektronického mýtného v ČR se nazývá MYTO CZ a spravuje ho společnost CzechToll. Informace o mýtném v ČR, jako jsou sazby mýtného, způsoby platby nebo registrace do systému, naleznete na webových stránkách MYTO CZ nebo na zákaznické lince. Mýtné se platí za ujetý kilometr a jeho výše se liší podle emisní třídy vozidla, počtu náprav a typu komunikace. Cílem mýtného je zajistit financování výstavby a údržby silniční infrastruktury a zároveň motivovat dopravce k používání ekologičtějších vozidel.
Kde se platí mýtné
V České republice se mýtné platí na vybraných úsecích dálnic a silnic pro motorová vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny. To znamená, že se mýto týká především kamionové dopravy a autobusů. Systém elektronického mýtného v Česku spravuje společnost MYTO CZ. Informace o mýtném v ČR, včetně mapy zpoplatněných úseků, naleznete na webových stránkách MYTO CZ. Na těchto stránkách si také můžete ověřit výši mýtného pro konkrétní trasu. Provoz na zpoplatněných úsecích je monitorován prostřednictvím sítě bran, které snímají data z palubních jednotek umístěných ve vozidlech. Řidiči si mohou vybrat ze dvou typů palubních jednotek - Premid a Postpay. Při absenci funkční palubní jednotky hrozí řidičům vysoké pokuty. Proto je důležité mít platné mýto a dodržovat pravidla mýtného systému.
Typy vozidel s mýtem
V České republice se mýtné vztahuje na vozidla splňující specifické parametry. Mýtné se týká vozidel nebo jízdních souprav, jejichž maximální přípustná hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Tato kategorie zahrnuje širokou škálu vozidel, od dodávek a nákladních automobilů až po autobusy a těžká nákladní vozidla. Důležitým faktorem je také počet náprav – mýtné se vztahuje na vozidla s minimálně čtyřmi nápravami. Tato regulace má za cíl zajistit, aby se na financování a údržbě silniční infrastruktury podílela především vozidla, která ji nejvíce zatěžují. Systém elektronického mýtného v České republice funguje na principu satelitního sledování vozidel a umožňuje flexibilní a spravedlivé zpoplatnění na základě ujeté vzdálenosti.
Výše mýtného
Výše mýtného na českých dálnicích a vybraných silnicích první třídy se odvíjí od několika faktorů. Mezi ty nejdůležitější patří emisní třída vozidla a počet náprav. Čím je vozidlo ekologičtější a má méně náprav, tím je mýtné nižší. Naopak, starší a těžší vozidla s horší emisní třídou zaplatí za průjezd zpoplatněnými úseky více. Pro přesný výpočet mýtného je nutné zohlednit i ujetou vzdálenost. Řidiči si mohou vybrat z několika způsobů úhrady mýtného. Nejrozšířenější je použití palubní jednotky, která automaticky komunikuje s mýtnými branami. Další možností je předplacená karta nebo jednorázový kupón. Informace o aktuálních sazbách mýtného, mapě zpoplatněných úseků a možnostech platby naleznete na webových stránkách provozovatele mýtného systému v ČR.
Elektronické mýtné
V České republice se od roku 2007 vybírá mýtné na vybraných úsecích dálnic a silnic I. třídy. Systém elektronického mýtného v ČR spravuje společnost MYTO CZ. Elektronické mýtné se vztahuje na vozidla a jízdní soupravy s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Řidiči si mohou vybrat ze dvou způsobů platby mýtného: předplacené palubní jednotky nebo jednorázové elektronické dálniční známky. Palubní jednotka funguje na principu satelitní technologie a automaticky zaznamenává ujeté kilometry na zpoplatněných úsecích. Elektronické dálniční známky jsou určeny pro krátkodobé použití a lze je zakoupit online, na čerpacích stanicích nebo v dalších prodejních místech. Informace o mýtném v ČR, včetně sazeb, map zpoplatněných úseků a kontaktů na MYTO CZ, jsou k dispozici na webových stránkách společnosti a v informačních materiálech.
Premid a jeho použití
V České republice se platí mýtné za použití vybraných úseků dálnic a silnic I. třídy. Systém elektronického mýtného v Česku spravuje společnost MYTO CZ. Pro platbu mýtného slouží palubní jednotka Premid. Premid je malý přístroj, který se umisťuje do vozidla a umožňuje automatické placení mýtného bez zastavení na mýtných branách. Zařízení Premid funguje na principu mikrovlnné technologie a komunikuje s mýtnými branami. Prostřednictvím Premidu jsou zaznamenávány údaje o ujetých kilometrech po zpoplatněných úsecích, na základě kterých je následně vypočítávána výše mýtného. Výše mýtného se liší v závislosti na emisní třídě vozidla, počtu náprav a ujeté vzdálenosti.
Doplňování kreditu
Existuje několik způsobů, jak si dobít kredit na mýtném účtu, ať už jste držitelem předplacené karty nebo máte podepsanou smlouvu o následném placení mýtného. Pro ty, kteří preferují hotovost, je možné provést platbu v hotovosti na vybraných kontaktních místech, jako jsou čerpací stanice nebo obchody. Pokud dáváte přednost online platbám, můžete využít internetovou samoobsluhu MYTO CZ, kde je možné dobít kredit pomocí platební karty. Další možností je bankovní převod, který je ale časově náročnější, jelikož připsání kreditu na účet může trvat i několik dní. Doporučujeme sledovat aktuální stav kreditu, abyste se vyhnuli nepříjemným situacím na silnicích.
Vlastnost | Česká republika (MYTO CZ) | Německo (Toll Collect) |
---|---|---|
Vozidla nad | 3,5 tuny | 7,5 tuny (od 1.7.2024 3,5 tuny) |
Typ systému | Elektronický (palubní jednotka) | Elektronický (palubní jednotka / satelitní) |
Zpoplatněné silnice | Dálnice a vybrané silnice I. třídy | Všechny dálnice a vybrané silnice I. třídy |
Kontrola mýtného
V České republice existuje elektronický systém výběru mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny na vybraných úsecích dálnic a silnic první třídy. Kontrolu mýtného provádí společnost CzechToll prostřednictvím sítě stacionárních i mobilních jednotek. Stacionární kontrolní brány jsou umístěny na strategických místech, jako jsou dálniční sjezdy nebo hranice státu. Mobilní hlídky se pohybují po celé mýtné síti a využívají k detekci vozidel s neuhrazeným mýtem speciální kamerové systémy. V případě zaznamenání přestupku je řidiči nebo provozovateli vozidla uložena pokuta. Výše pokuty se liší podle závažnosti přestupku, například jízdy bez palubní jednotky nebo s nedostatečným zůstatkem. Informace o mýtném v České republice, včetně mapy mýtné sítě, sazeb mýtného a způsobu platby, jsou k dispozici na webových stránkách společnosti CzechToll.
"Není nic dražšího než nevědět, za co platíme."
Zdeněk Svěrák
Pokuty za nezaplacení
V České republice je systém elektronického mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny provozován společností MYTO CZ. Nedodržení povinnosti platit mýtné může vést k vysokým pokutám. Pokud řidič nezaplatí mýtné nebo má nedostatečný kredit na předplaceném účtu, hrozí mu pokuta až do výše 400 000 Kč. Výše pokuty se odvíjí od závažnosti přestupku, například zda šlo o neúmyslné porušení povinnosti nebo o úmyslné vyhýbání se placení mýtného. Kontrolu dodržování mýtné povinnosti provádí jak mobilní hlídky Celní správy ČR, tak i stacionární kontrolní brány. Provozovatelé vozidel by si měli být vědomi důležitosti platného mýtného a zajistit, aby jejich vozidla byla vybavena funkční palubní jednotkou a dostatečným kreditem. Více informací o mýtném systému v České republice a výši pokut naleznete na webových stránkách MYTO CZ.
Výjimky z mýtného
V České republice existuje několik výjimek z povinnosti platit mýtné. Tyto výjimky se vztahují na specifické kategorie vozidel a silničních úseků. Mezi vozidla osvobozená od mýtného patří vozidla složek integrovaného záchranného systému, jako jsou hasiči, policie a záchranná služba, a to při výkonu jejich služby. Dále jsou od mýtného osvobozena vozidla armády České republiky a NATO při operativním nasazení. Výjimku z poplatku mají také historická vozidla s platnou historickou registrační značkou. Kromě vozidel se výjimky vztahují i na vybrané úseky dálnic a silnic pro motorová vozidla. Jedná se například o krátké úseky, které tvoří obchvat města nebo obce a slouží především místní dopravě. Informace o konkrétních úsecích osvobozených od mýtného jsou k dispozici na webových stránkách provozovatele mýtného systému v ČR. Je důležité si uvědomit, že i když je vozidlo nebo úsek silnice osvobozen od mýtného, řidič je stále povinen dodržovat pravidla silničního provozu a dbát pokynů dopravního značení.
Historie mýtného v ČR
Mýtné v České republice má poměrně krátkou, ale dynamickou historii. Poprvé bylo zavedeno v roce 2007 a týkalo se vozidel nad 12 tun na vybraných úsecích dálnic a silnic první třídy. Systém byl od začátku elektronický, založený na mikrovlnné technologii, a jeho provozovatelem se stala společnost Kapsch. Zavedení mýta mělo za cíl získat finanční prostředky na výstavbu a údržbu silniční infrastruktury a zároveň motivovat dopravce k využívání ekologičtějších vozidel. V roce 2010 došlo k rozšíření mýtného systému na další úseky komunikací a zároveň byla zavedena nová kategorie vozidel – od 3,5 tuny. V prosinci 2019 pak došlo k zásadní změně, kdy byl původní mikrovlnný systém nahrazen satelitním mýtem. Nový systém provozuje konsorcium firem CzechToll a SkyToll a vztahuje se na vozidla nad 3,5 tuny na všech dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Změna technologie přinesla zjednodušení pro dopravce, kteří již nepotřebují palubní jednotku, ale stačí jim elektronická dálniční známka. Mýtné v České republice je důležitým prvkem systému financování dopravní infrastruktury a jeho podoba se v čase mění s ohledem na technologický vývoj a potřeby státu.
Budoucnost mýtného systému
Stávající systém elektronického mýtného v České republice, provozovaný společností Kapsch, funguje od roku 2007. Smlouva s provozovatelem končí v roce 2029. Vláda a Ministerstvo dopravy ČR v současnosti analyzují možnosti pro budoucnost mýtného systému po roce 2029. Mezi hlavní priority patří modernizace a zefektivnění systému, a to s ohledem na rozvoj technologií a rostoucí nároky na dopravní infrastrukturu.
Jednou z možností je vypsání nového tendru na provozovatele mýtného systému. Do tendru by se mohly přihlásit jak stávající společnosti, tak i noví hráči na trhu. Další variantou je vytvoření a provozování systému státem, například prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ČR. Tato možnost by mohla přinést úspory, ale zároveň by si vyžádala značné investice do vývoje a implementace systému.
V diskuzi o budoucnosti mýtného systému se objevují i další témata, jako je rozšíření zpoplatněných úseků, zavedení mýtného pro osobní automobily nebo využití moderních technologií, například satelitní navigace. Bez ohledu na to, jaká varianta bude nakonec zvolena, je jisté, že mýtný systém bude hrát i v budoucnu důležitou roli ve financování a rozvoji české dopravní infrastruktury.
Publikováno: 27. 11. 2024
Kategorie: doprava